Dotacje na promocję czytelnictwa - ruszyły programy MKIDN. Jak złożyć wniosek?

Marzy ci się wydanie książki, organizacja festiwalu literackiego czy przygotowanie kampanii społecznej promującej czytanie? Sprawdź, czy możesz starać się o dofinansowanie na realizację swojego pomysłu.


W tym roku wyjątkowo późno, ale w końcu ruszył - nabór wniosków na projekty ministra kultury. Można je składać do końca stycznia. O dotacje na przedsięwzięcia z różnych dziedzin kultury mogą starać się instytucje, stowarzyszenia, ale także przedsiębiorstwa czy osoby prowadzące działalność gospodarczą, a więc biblioteki, wydawnictwa, a  może nawet blogerzy, jeśli mają zarejestrowaną firmę. Są chętni?

W sumie ogłoszono 29 programów od muzyki przez film po ochronę zabytków, ale oczywiście skupię się na tych dotyczących szeroko pojętego czytelnictwa. 

Z tego zakresu są następujące programy: promocja czytelnictwa, partnerstwo dla książki, czasopisma. W późniejszym terminie zostanie ogłoszony nabór także do programu literatura.  Każdy z programów dzieli się z kolei na zadania, które określają, co dokładnie chcemy i możemy zrobić w jego ramach. Zanim zabierzesz się za spisywanie swoich pomysłów i uzasadnianie, dlaczego potrzebujesz dofinansowania, sprawdź, do którego programu i zadania twoje działania najbardziej pasują. To usystematyzuje twoją pracę i przede wszystkim zminimalizuje ryzyko odrzucenia wniosku z powodu błędów formalnych. Koniecznie przeczytaj wytyczne i regulamin każdego programu.Na stronie ministerstwa dostępne są także wnioski wzorcowe.

Poniżej garść informacji o poszczególnych programach:

Na pierwszy ogień, oczywiście, Promocja czytelnictwa

Celem programu jest wspieranie wartościowych form promowania czytelnictwa, zarówno poprzez dofinansowywanie innowacyjnych szeroko zakrojonych programów promujących powszechne praktyki czytelnicze, jak i poprzez wsparcie dla przedsięwzięć promujących  najbardziej znaczące zjawiska literatury współczesnej.

A więc tu mogą znaleźć się różnego rodzaju wydarzenia, jak np. festiwale literackie czy kampanie społeczne. Najważniejsze, by nasz wniosek był zgodny z regulaminem i byśmy nasze planowane działania były zgodne z konkretnym zadaniem. W tym programie jest ich pięć:

1. Kampanie społeczne, edukacyjne i promocyjne
2. Festiwale Literackie
3. Wydarzenia literackie i promocja nowości wydawniczych
4. Cykliczne audycje telewizyjne
5. Cykliczne audycje radiowe i internetowe
Kolejny program to Partnerstwo dla książki, jego beneficjentami głównie mogą być biblioteki i księgarnie.

Strategiczne cele programu to zarówno poprawa dostępu do książki w jej wszystkich formatach, jak i wzmocnienie kulturotwórczej roli księgarń i bibliotek.
 A w nim następujące zadania:

1. Prowadzenie szkoleń bibliotekarzy pracujących w bibliotekach publicznych
2. Prowadzenie działań animujących czytelnictwo w bibliotekach publicznych
3. Prowadzenie szkoleń księgarzy zatrudnionych w księgarniach stacjonarnych
4. Prowadzenie działań  promujących księgarnie stacjonarne

Czasopisma, który jak łatwo się domyślić wspomaga publikację czasopism.


Celem programu jest wspieranie najbardziej znaczących ogólnopolskich czasopism kulturalnych, zarówno tych o wieloletnim dorobku i ugruntowanej pozycji, jak i tych, które uzyskały status opiniotwórczych w ostatnich latach.

1. Wydawanie ogólnopolskich czasopism kulturalnych, w tym dla dzieci i młodzieży,w wersji papierowej i/lub elektronicznej.
2.Wydawanie ogólnopolskiego czasopisma naukowego, w zakresie nauk humanistycznych (punktowanego przez MNiSW) w wersji papierowej i/lub elektronicznej.
Projekty dotyczące publikacji książkowych będzie można składać w programie Literatura, ale ten nie został jeszcze ogłoszony. Na stronie ministerstwa jest jedynie informacja, że nastąpi to w późniejszym terminie. Dlatego zalecam śledzić stronę, ale oczywiście również dam znać, gdy ten program się pojawi.


Warto wiedzieć:



A jeśli już masz pomysł na projekt i potrzebujesz kogoś do poprowadzenia warsztatów, szkolenia, spotkania, imprezy, organizacji happeningu czy działania animacyjnego - służę pomocą. Mam doświadczenia w pracy przy projektach unijnych i ministerialnych. No i uwielbiam promować czytelnictwo ;) 

Więcej informacji tutaj

12 komentarzy:

  1. Kurcze, szkoda, że nie mam założonej firmy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No trochę szkoda, ale zawsze możesz wziąć udział w jakimś projekcie np. jako prowadząca spotkania autorskie... ;)

      Usuń
    2. Ewentualnie znaleźć stowarzyszenie, którego cele statutowe wpisują się w Twoje potrzeby :)

      Usuń
    3. Myślę właśnie o takim stowarzyszeniu. Powoli się do tego pomysłu przekonuje :)

      Usuń
    4. Wiola, trzymam kciuki! Sama należę do Stowarzyszenia Alternatywni, które powstało na bazie klubu literackiego i, jak dobrze wiesz ;) organizujemy Festiwal Literatury Wielorzecze. Więc to się da! Działaj!!!

      Usuń
  2. Hm.. no właśnie, szkoda, że nie mam firmy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo wartościowy wpis. Dziękuję.
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
  4. Super, że promowanie czytelnictwa jest dotowane. Przyda się to bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Garść przydatnych informacji - fajnie i prosto napisane!

    OdpowiedzUsuń
  6. Szkoda że szkolne biblioteki nie mogą brac w tym udziału. Miałbym pomysł na spotkanie autorskie.;)

    OdpowiedzUsuń